مقاله ها

دستگاه CNC  و نحوه کارکرد آن

دستگاه CNC

شاید تا به حال با دیدن نقش و نگارهای مختلف و ظریف روی چوب و یا فلزات مختلف به این فکر کرده باشید که این‌ها چگونه بدون هیچ گونه خطایی درست می‌شوند و یا تجهیزات مختلفی که در برخی از کارگاه‌ها استفاده می‌شوند، چگونه به این شکل درآمده‌اند. برای پاسخ به این سوالات باید با دستگاه بی‌نظیری به اسم دستگاه CNC  آشنا شوید.

با ظهور و روی کار آمدن دستگاه‌های سی ان سی  انقلابی در صنعت به وجود آمد و صنایعی مانند چوب، مبلمان، فلزات، طلا و انواع سازه‌های مختلف به دلیل وجود دستگاه CNC  پیشرفت چشم‌گیری در زمینه طراحی و تولید داشتند.

دستگاه CNC   چیست؟

برای آشنایی با این دستگاه ابتدا به بررسی کلمه‌ی CNC  می‌پردازیم. CNC   مخفف   عبارت  Computer Numerical Control  می‌باشد که به معنی کنترل عددی کامپیوتری است. فرض کنید که قصد حک کردن یک طرح روی چوب و یا فلز را دارید، برای این کار می‌توانید از دستگاه CNC  استفاده کرده و در مدت زمان کمتری این کار را انجام دهید.

دستگاه CNC  شامل یک کامپیوتر می‌باشد که کنترل کلیه‌ی حرکات دستگاه را بر عهده داشته و تمامی کارهای انجام شده توسط داده‌ها و کامپیوتر انجام می‌گیرند. پس می‌توان با توجه به مطالبی که گفته شد، این دستگاه را یک ربات تمام اتوماتیک دانست. تمامی مواد و متریال‌های مختلف را می‌توان با استفاده از دستگاه سی ان سی برش و یا تراش داد.

دستگاه CNC   چگونه کار می‌کند؟

دستگاه سی ان سی بر اساس داده‌های دریافتی مینی کامپیوتر و یا اپراتور دستگاه کار می‌کند. قبل از شروع به کار، تمامی داده‌ها و اطلاعات توسط نرم افزارهای مخصوص مانند نرم افزارهای CAD و CAM طراحی شده و توسط اپراتور به دستگاه ارسال می‌شود. در هنگام کار نیز اپراتور، این داده‌ها را به دستگاه رسانده و تمامی این داده‌ها به صورت ترکیبی از حرکت در جهت‌های مختلف بر روی قطعه‌ی مورد نظر انجام می‌شود.

در ماشین‌های رباتیک CNC  تمامی عملیات‌های مختلف مانند تراشکاری، برش، سوراخکاری، پرداخت و … توسط ماشین اتوماتیک انجام می‌شود.

دستگاه CNC

انواع دستگاه‌های CNC

در حالت کلی می‌توان گفت به هر ماشین و یا دستگاهی که بتوان CNC  یا کنترل عددی کامپیوتر مجهز کرد، ماشین یا دستگاه CNC  می‌گویند. ماشین‌های سی ان سی با توجه به اینکه قطعه‌ی مورد نظر از چه جنسی بوده و چه عملکردی باید روی آن انجام شود، دارای انواع مختلفی هستند. در حالت کلی ماشین‌های CNC  را بر اساس 3 نوع تقسیم بندی می‌کنند:

  • با توجه به سطوح مختلف و جنس قطعه‌ی مورد نظر به دستگاه‌های CNC  چوب، ام دی اف، فلزات، پلاستیک و… تقسیم‌بندی می‌شوند.
  • از طرفی می‌توان دستگاه‌های سی ان سی را با توجه به کاری که انجام می‌دهند، مانند برش، تراش، سوراخکاری و … نیز به انواع مختلفی تقسیم بندی کرد. دستگاه سی ان سی تراش، لیزر، برش، وایرکات و … از جمله تقسیم بندی‌هایی هستند که بر اساس نحوه‌ی عملکرد دستگاه سی ان سی می‌باشند.
  • دستگاه‌های  سی ان سی را می‌توان با توجه به ابعاد آن‌ها به دو نوع  CNC  کوچک رومیزی و CNC  بزرگ صنعتی تقسیم‌بندی کرد.

دستگاه فرز cnc

در دستگاه فرز سی ان سی اصول کار به این صورت است که قطعه‌ی کار به طور ثابت نگه داشته شده و ابزار کار متحرک می‌باشد. به دلیل اینکه در دستگاه CNC تراش، قطعه در حال حرکت بوده و ابزار به صورت ثابت می‌باشد، اغلب افراد این دو دستگاه را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند.

دستگاه  cnc تراش

دستگاه سی ان سی تراش یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های سی ان سی  می‌باشد. در این نوع دستگاه قطعه‌ی مورد نظر با سرعت تقریباً زیاد در حال حرکت بوده و ابزار سی ان سی با حرکت بر روی سطح کار، قطعه را با دقت بسیار بالایی تراش می‌دهد.

دستگاه CNC

دستگاه cnc لیزر

دستگاه برش لیزری و یا همان دستگاه CNC  لیزر یکی از ماشین‌های پیشرفته برای کارهای برش بدون تماس و مبتنی بر حرارت می‌باشد. از این دستگاه اغلب برای سطوح فلزی استفاده شده و در بسیاری از موارد کاربردهای مختلفی دارد. به جرأت می‌توان گفت ظرافت این دستگاه نسبت به دستگاه‌های دیگر سی ان سی بسیار بالا می‌باشد. این دستگاه به دلیل اینکه با پرتوهای لیزری کار می‌کند، خطرناک بوده و افراد در هنگام کار با آن باید نکات ایمنی را رعایت کنند.

دستگاه واترجت (برش با آب)

دستگاه واترجت از آب فشار قوی برای برش فلزات و یا دیگر مواد استفاده می‌کند. در مواردی که فلزات توانایی مقاومت در برابر لیزر را ندارند، دستگاه واترجت می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای برش آن‌ها باشد.

دستگاه cnc فلزات و دستگاه cnc چوب و ام دی اف

دستگاه‌هایی که برای قطعات با جنس‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، متفاوت می‌باشند. به عنوان مثال برای برش فلزات از دستگاه CNC  فلزات استفاده می‌گردد. از ماشین CNC   فلزات برای کارهایی مانند برش، تراش، حکاکی و … فلزات استفاده می‌شود. نوع دیگری از دستگاه‌های CNC  دستگاه چوب و ام دی اف می‌باشد. برای تولید مبلمان، سرویس خواب و سازه‌های مختلف چوبی، از ماشین CNC  چوب استفاده می‌کنند.