مقاله ها

تیغ اره الماسه و کاربرد آن

تیغ اره الماسه

برای برش متریال‌های مختلف مانند لمینت، آلومینیوم، ام دی اف و … از تیغ اره الماسه‌های مختلف استفاده می‌شود. تیغ اره‌ها یکی از قسمت‌های مهم و اصلی دستگاه‌های برش بوده و انتخاب و خرید صحیح تیغ اره الماسه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تمامی دستگاه‌های برش، تیغ اره‌ی متفاوت و مخصوص به خود را دارند که باید برای هر دستگاه تیغ اره‌ی‌ مناسب و با کیفیت انتخاب شود. سعی کنید که از تیغ اره‌های چند منظوره برای دستگاه‌های برش استفاده نکنید.

به عنوان مثال استفاده از یک تیغ اره الماسه غیر استاندارد و بی‌کیفیت در برش ام دی اف، کیفیت برش را پایین آورده و عمر دستگاه را کاهش می‌دهد و این نیز سبب به هدر رفتن هزینه و زمان شما خواهد شد.

انواع تیغ اره الماسه‌ها و کاربردهای آن‌ها

تیغ اره الماسه‌ها به منظور استفاده در دستگاه‌های مختلف برش، انواع مختلفی دارند. برای مثال شما نمی‌توانید از یک تیغ اره الماسه‌ی یکسان برای برش چوب و آلومینیوم استفاده کنید بلکه هر کدام، تیغ اره‌ی مخصوص به خود را دارند. چند مورد از مهم‌ترین تیغ اره الماسه‌ها عبارتند از:

تیغ اره الماسه‌ی گرد برای برش چوب و نئوپان

تیغ اره الماسه‌های گرد معمولاً در دستگاه‌های برش چوب مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تیغ اره‌ها در سایز، جنس، قطر، تعداد دندانه‌های و … مختلف تولید می‌شوند. این که تیغ اره الماسه دارای چه قطری بوده و در چه سایزی انتخاب شود، بستگی به دستگاه مورد استفاده دارد. شکل دندانه‌های این تیغه اره به صورت یکی در میان با زاویه چپ و راست می‌باشد.

کاربرد‌های تیغ اره الماسه گرد در برش چوب:

  • برش چوب‌های نرم و سخت
  • برش بلوک‌های چوبی
  •  برش چوب‌های چند لایه
  •  برش انواع نئوپان‌ها

تیغ اره الماسه

تیغ اره الماسه‌ گرد برای برش ام دی اف

نوع دیگری از تیغ اره الماسه وجود دارد که برای برش ام دی اف به کار می‌رود. این نوع از تیغ اره الماسه‌ها از جنس تنگستن کارباید هستند و در انواع مختلفی تولید می‌شوند که دندانه‌های آن‌ها نیز به صورت یکی در میان ذوزنقه شکل و صاف هستند.

کاربردهای تیغه الماسه گرد جهت برش ام دی اف

از این نوع تیغه‌ها برای برش صفحه‌های روکش شده، انواع نئوپان‌های ملامینه، انواع پلاستیک و مقوا استفاده می‌شود.

تیغ اره الماسه گرد جهت برش آلومینیوم

این نوع از تیغ اره الماسه‌ها نیز مانند تیغ‌های برش ام دی اف بوده و از جنس تنگستن کارباید ساخته می‌شوند. دندانه‌های این مدل نیز به صورت یکی در میان ذوزنقه شکل و صاف است که زاویه‌ی اصلی قرار گرفتن دندانه‌های آن منفی می‌باشد.

تیغ اره الماسه‌ خط زن

نوع دیگری از تیغ اره الماسه‌ها برای دستگاه‌هایی که برش‌ سنگینی انجام می‌دهند کاربرد دارند تیغ های خط زن هستند. این نوع از تیغ اره‌ها در حالت کلی به سه بخش زیر تقسیم می‌شوند:

تیغ اره الماسه کونیکال

این نوع از تیغ اره‌ها دارای دندانه‌های مخروطی شکل بوده و برای خط انداختن روی قطعه، قبل از برش دادن از آ‌ن‌ها استفاده می‌شود.

تیغ اره الماسه‌ دو تکه

در این نوع نیز شکل دندانه‌ها معمولاً به صورت مخروطی بوده و در آن‌ها یک قطعه فیلر به کار رفته است. از این قطعه برای تنظیم ضخامت شیار یا خط مورد نظر استفاده می‌شود.

تیغ اره الماسه‌ چند کاره

از این نوع تیغ اره الماسه‌ها می‌توان در چند دستگاه متفاوت استفاده کرد. توصیه می‌کنیم که از این نوع تیغ اره‌ها برای برش استفاده نکرده و برای هر دستگاه تیغ اره‌ی مخصوص به کار برده شود.

ویژگی‌های تیغ اره الماسه‌های برش

  • کیفیت برش خوبی داشته باشند
  • در هنگام برش صدای زیادی تولید نکنند
  • قابلیت تیز شدن داشته باشند
  • موجب لب پرشدن متریال موردنظر نشوند
  • زود داغ نکنند
  • دچار زنگ زدگی نشوند