مقاله ها

بررسی انواع دندانه های تیغ اره الماسه دیسکی

انواع دندانه تیغ اره دیسکی

برای برش و یا تراش متریال‌هایی مانند چوب و فلز در کارهای صنعتی، از تیغ اره الماسه‌ها استفاده می‌شود. برای اینکه کارهای برش و تراش به خوبی و با کیفیت ایده آلی انجام شوند، باید از تیغ اره الماسه‌های مناسبی استفاده کنید. به عنوان مثال برای برش چوب، تیغ اره‌های متفاوتی مانند دیسکی و یا نواری وجود دارند که بنابر نوع برش مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از تیغ اره الماسه‌هایی که کاربردهای زیادی در برش فلزات و چوب دارد، تیغ اره الماسه دیسکی می‌باشد. تیغ اره‌های دیسکی نیز متناسب با نوع برش در انواع مختلفی وجود داشته و برای افزایش کیفیت برش، باید بتوان نوع مناسبی از آن را انتخاب کرد.

تیغ اره الماسه دیسکی چیست؟

تیغ اره الماسه‌های دیسکی دایره‌ای شکل بوده و کناره‌هایی شیار دار و یا به اصطلاح دندانه‌ای دارند. تیغ اره‌های دیسکی برای برش متریال‌های مختلفی کاربرد داشته و اگر از تولیدی‌های معتبر تیغ اره تهیه شوند، می‌توانند مدت زمان طولانی برش‌های باکیفیتی انجام دهند. از طرفی گاهی اوقات همین دندانه‌ها باعث ایجاد مشکلاتی در حین برش می‌شوند. به عنوان مثال در هنگام برش چوب با تیغ اره‌های دیسکی، اگر از دندانه های تیغ اره الماسه‌ی مناسب استفاده نکنید، ممکن است دچار مشکلاتی از جمله سوختن قطعه‌ی چوب شوید. به همین دلیل آشنایی با انواع دندانه‌های تیغ اره‌ی دیسکی برای داشتن برشی با کیفیت، دارای اهمیت زیادی است.

انواع دندانه های تیغ اره الماسه دیسکی و کاربرد هر کدام

سطح خارجی این تیغ اره‌ها، انواع آن‌ها را مشخص کرده و بر اساس نوع دندانه‌هایشان، دسته بندی می‌شوند. تیغ اره‌های دیسکی متناسب با دندانه‌هایی که دارند بر روی انواع متریال‌ها، برش‌های مختلفی را انجام می‌دهند. به عنوان مثال برشی که تیغ اره‌های دیسکی سر صاف انجام می‌دهند، با برش نوع دندانه دار آن‌ها متفاوت می‌باشد. برخی از پرکاربردترین انواع داندانه‌ها عبارتند از:

  • Flat Top
  • Alternatetop Bevel یا ATB
  • Combi یا  ATB R
  • Triple Chip Grind
  • MTCG
  • Hollow Face
  • ConicalTooth
  • HI ATB Grind

در ادامه به بررسی چند مورد از انواع دندانه‌های تیغ اره الماسه دیسکی می‌پردازیم.

انواع دندانه تیغ اره الماسه

دندانه های Flat Top

در تیغ اره‌های دیسکی flat top سطح بالای دندانه‌ها صاف، مسطح و بدون کونیک می‌باشند. این تیغ اره‌های دیسکی برای برش سریع چوب‌های نرم و سخت مناسب بوده و دندانه‌های صاف آن‌ها، سبب نفوذ پذیری زیاد و پیشگیری از ترک خوردن چوب در بر‌ش‌هایی با سرعت بالا می‌شوند. از این نوع دندانه‌ها اغلب در تیغ اره‌های دیسکی با دندانه‌های بزرگ استفاده می‌شود.

دندانه های Alternatetop Bevel یا ATB

در تیغه‌هایی با دندانه‌های Alternatetop Bevel، دندانه‌ی اول یک کونیک به سمت راست و دومی یک کونیک به سمت چپ داشته و این الگو تا انتهای تیغ اره ادامه پیدا می‌کند. این نوع از دندانه‌ها سبب افزایش کیفیت در سطح برش چوب شده و انتخابی مناسب برای مواقعی هستند که نتیجه‌ی نهایی برش برایتان اهمیت زیادی دارد. از این نوع دندانه‌ها اغلب در تیغ اره الماسه دیسکی خط زن استفاده می‌کنند.

 دندانه های Combi  یا  ATB R

تیغ اره‌های دیسکی combi از ترکیب دندانه‌های flat top و ATB ساخته شده و در آن‌ها چهار دندانه دارای کونیک چپ و راست و یک دندانه بصورت صاف می‌باشد. این نوع از دندانه‌ها علاوه بر اینکه در هنگام برش چوب عملکردی عالی دارند، برای برش‌هایی در جهت مخالف بافت چوب مناسب هستند.

دندانه تیغ اره الماسه دیسکی

دندانه های Triple Chip Grind

در تیغ اره دیسکی با دندانه‌های Triple Chip Grind، دندانه‌های اول صاف و مسطح بوده و دندانه‌ی دوم از هر دو طرف کونیک خورده می‌باشد. از طرفی این نوع قرارگیری دندانه‌ها باعث می‌شود که لایه برداری از سطوح روکش دار مانند ام دی اف، بدون لب پریدگی انجام شود. تیغ اره الماسه‌های دیسکی که دندانه‌هایی از نوع Triple Chip Grind دارند، برای برش تخته‌های چند لایه مانند ام دی اف مناسب بوده و اغلب از آن‌ها برای برش قطعه‌های غیر فلزی استفاده می‌شود. از تیغ اره‌هایی با این نوع دندانه‌ها در دستگاه‌های دور کن، پانل بر و فارسی بر برای برش ام دی اف استفاده می‌شود.

دندانه های MTCG

در دندانه‌های MTCG ، دندانه‌ی اول از دو طرف کونیک تند داشته و دندانه‌ی دوم دارای یک کونیک بسیار کم و جزئی می‌باشد که این کونیک جزئی، سبب بهبود عملکرد در هنگام برش می‌شود.